A gép elkészítéséhez
szükségünk van egy ollóra, gyorsan száradó
ragasztóra (Technokol Rapid, UHU, stb.), vastag és
vékony tűre (kötőtű), szikére, vonalzóra
és türelemre. A (7), (8), (9) és (10) alkatrészeket hasonló módon előkészítjük, az előző alkatrészegyüttes bevagdosott füleit bekenjük ragasztóval, majd ügyelve az illesztés helyességére, összeragasztjuk vigyázva, hogy a ragasztó ne türemkedjen ki a törzs illesztésénél. Vigyázzunk az oldalhelyességre! A (11), (12), (13) és (14) alkatrészeknél hasonlóképpen járunk el, annyi különbséggel, hogy a (14) alkatrészt nem beillesztjük a fülek közé, hanem az előzőleg behajtogatott fülekre ragasztjuk. Ehhez a ragasztószélt kicsit mélyebbre kell illesztenünk! A (15), (16) és (17) alkatrészekkel kialakítjuk a törzs hátsó részét. Itt ügyeljünk a törzs enyhe szögletes voltára. A (17) alkatrész beillesztése 3-4 mm-re történjen és ferdén. A felső (hegyes) része természetesen kilóg. Ügyeljünk, hogy az egész törzs az illesztések után folyamatos, egyenes képet mutasson és a függőleges vezérsík merevítője (17) egyenesen álljon. A (18) és (19) alkatrészekből alakítjuk ki a függőleges vezérsíkot. Enyhén domborítjuk az alkatrészeket, az alsó oldalán erősebben (ennek kell tökéletesen igazodnia a törzshöz). Ragasztószél azért nem lett kialakítva, mert így szebben fog mutatni. Az ívelt oldalakat belülről 2-3 mm-re bekenjük ragasztóval, majd ügyelve, hogy ne ragadjanak teljesen össze, CSAK A SZÉLÉNÉL összeragasztjuk őket. A fülek segítségével enyhe hengeres formára alakítjuk ki a vezérsíkot. Az illesztési próba után a törzs végén lévő füleket és a bordát bekenjük ragasztóval, a vezérsík szabadon levő részeire (hasonlóan az élek ragasztásához) ragasztót teszünk és összeillesztjük a törzzsel. Vigyázzunk, hogy ne legyen kajsza, szépen álljon. Most félre tesszük száradni a törzset, addig elkészítjük a propellert a (20)(42) alkatrészekből. A törzshöz hasonló módon járunk el, annyi különbséggel, hogy először a külső borítást illesztjük össze, majd a merevítő bordákat ragasztjuk be. Aki azt szeretné, hogy a propeller foroghasson is, az a jelzett középponti helyeken gombostűt átszúrva és beragasztva, a törzsre felszúrhatja a kész alkatrészegyüttest. A lapátokat úgy alakítjuk ki, hogy a kartonból kivágott merevítőre ragasztjuk fel a domborított alkatrészeket. Ügyeljünk a lapátok árnyékolására, ha a szám szerinti sorrendet betartjuk, nem lesz semmi gondunk. Szikével a propellertörzsön, a jelzett helyeken réseket vágunk és ide illesztjük (ragasztjuk) be a lapátokat. Ismét ügyeljünk az árnyékolásra; csak akkor lesz szép munkánk, ha egyformán állnak. Következzék a vízszintes vezérsíkok építése. A (43)(47) alkatrészekből alakítjuk ki. Ügyeljünk, hogy a merevítő pontosan derékszögben álljon a függőleges vezérsíkhoz! Hasonlóképpen járunk el, mint a függőleges vezérsíknál (vigyázzunk, ne keverjük össze az oldalakat) a világos oldal alól kell, hogy legyen. A (48) alkatrész behelyezéséhez az (1) alkatrészen szikével óvatosan kivágjuk a jelzett helyet és beragasztjuk az alkatrészt. Ügyeljünk, hogy pontosan úgy álljon, mint a vízszintes vezérsík, ne legyen ferde. A (49) és (50) merevítőbordákat kivágjuk és a (48) jelzett helyeire ragasztjuk. A szárny gondos kialakítást kíván. Az (51), majd az (52) kivágása után a színesebb felületet erősebben a világoskéket enyhén domborítjuk. A belépőélet teljesen hengerszerűen domborítjuk. Ne feledkezzünk meg a próbaillesztésről. A felső szárnytövet ragasztás előtt felfelé homorítjuk; fontos a pontos simulás! Nagyon ügyeljünk a szárnyprofil egységességére! A szűrőket az (53) és (54) alkatrészekből alakítjuk ki. A szárnyakon a jelzett helyekre ragasztjuk őket. Az (55) és (56) alkatrészekből kialakított együttest a törzs alján a két szárny illesztési háromszögéhez ragasztjuk. Az (57)(62) alkatrészeket félbehajtva és enyhén domborítva a szárnyakon jelzett helyekre ragasztjuk. Ügyeljünk a színhelyességre! A (63)(66) alkatrészekből kialakítjuk a géppuskákat oly módon, hogy kis kúpos csövet formázunk belőlük és a szikével a szárnyon szabaddá tett helyekre beragasztjuk őket. Ügyeljünk, hogy a ragasztható, fehér rész ne kandikáljon ki a kialakított kúpból. A (67), (68) és (69) alkatrészekből (ha kiengedett futóműveket tervezünk) kialakítjuk a farokkereket, szikével kivágjuk a törzsön jelzett helyet és beragasztjuk az együttest. A (70)(80) alkatrészekből kialakítjuk a pilótafülkét. Ha akarjuk, a fülketető mintás üvegét is kivághatjuk és a helyére celluloidot ragasztva átlátszó lesz a kabintető. Ebben az esetben a (74) alkatrészt, ill. a ragasztószéleket hagyjuk el, élragasztással rögzítsük egymáshoz a részeket. Az előre meghajtogatott fülkebelsőt a szikével kivágott törzsbe ragasztjuk, a (80) alkatrész a botkormány, és a fülke közepén levő kis körbe kell ragasztani. Ha úgy döntöttünk, hogy a fülke nem átlátszó, nem kell felvágni a törzset. A (70) alkatrésznél ügyeljünk, hogy a domború rész a törzs vége felé kell, hogy álljon. A (81) alkatrész vastagabb részéből csövet formálunk úgy, hogy a vékonyabb részek egymáshoz illeszkednek. A bal szárny alján, a jelzett helyre ragasztjuk. A (82) a rádióantenna; félbehajtva a (15) törzsrész közepére ragasztjuk felül, hátrafelé állóan. Ha kiengedett futóművel szeretnénk gépünket elkészíteni, a (83)(95) alkatrészekből a bal első, a (96)(108) alkatrészekből a jobb első futóművet alakíthatjuk ki. A (83) alkatrészt a balszárny aljára ragasztjuk, lefedve a becsukott állapotot. A (84) alkatrészből kis csövet formálunk, az előző alkatrész fehér részét a szárnnyal együtt szikével óvatosan kivágjuk és a csövecskét beragasztjuk úgy, hogy a fekete rész kikandikál. A (85)(88) alkatrészekből szintén csövet formálunk, csak a karton részek révén erősebb lesz. Beragasztjuk az előző csövecskébe úgy, hogy az oldalán, alól levő világos rész kiálljon. A (89)(94) részekből az ábrán jelzett módon kialakítjuk a kereket és a szárnyból kiálló csonk világos helyére ragasztjuk kicsit ferdén. A (95) alkatrészt félbehajtva és összeragasztva rögzítjük a csonk belső oldalán úgy, hogy félig takarja a kereket. Ügyeljünk, hogy hátrafelé álljon a felfelé mutató bevágás. A másik oldal futóművét hasonlóképpen készítjük el. Legutoljára a (109) bal és (110) jobb motorkipufogót ragasztjuk a törzs jelzett helyére. Ügyeljünk, hogy a kipufogó torkok lefelé álljanak. SPITFIRE repülőgépünk elkészült. Mindenkinek jó szórakozást és kellemes időtöltést kívánok. Copyright © 1994-2023 |